|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KENT23
Gitarzysta
Dołączył: 24 Lip 2006
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wiesz ?
|
Wysłany: Wto 14:43, 15 Sie 2006 Temat postu: Spis Skal |
|
|
Witam wszystkich ponieważ sam mam małe pojęcie o skalach dodam bqardzo praktyczną rzecz znalazłem to na forum TOPGUITAR kolesie tam robią wiele poradnikó[url] a to jest naprawde przydatne !!
Nawet ci co już opanowali mogą tu zajrzeć zawsze i wszystko sobie przypomnieć przypominam że to nie ja napisałem ja tu tylko wkleiłem poradnik użytkownika Yagyu podobnie jak poradnik o sweepie
Mam nadziej że się przyda bo mi dał dużo !!!!!!!! pozdro
a oto on :
-----------------------------------------------------------------------------------
"Kiedyś tam obiecałem że dam spis skal -wiec o to jest Very Happy
Jakby ktoś chciał dodac skale to pisać posty w tym formacie którego tu uzywam (albo w innym jesli okaże się lepszy Wink ), potem wrzucę do pierwszego posta (z zaznaczeniem kto zaproponował)
format dla skal:
nazwa skala w formacie 1 2 3 ... (nazwy stopni), skala w formacie 2,1.... (odległości), skala w jednej tonacji dźwiękami (zwykle E, za wyjątkiem niektórych egzotycznych), zastosowanie (durowa/molowa/dominantowa itd), uwagi
skala durowa i jej skale modalne:
========================
durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa
dorycka (mollowa jazzowa - rzadka nazwa) | 1 2 b3 4 5 6 b7 | 2122212 | E F# G A H C# D | mollowa | podstawowa skala mollowa w jazzie
frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D | molowa | mroczne brzmienie, dobra do metalu
lidyjska | 1 2 3 #4 5 6 7 | 2221221 | E F# G# A# H C# D# | durowa | podstawowa skala do ogrywania akordów durowych (maj7) w jazzie i fusion
miksolidyjska | 1 2 3 4 5 6 b7 | 2212212 | E F# G# A H C# D | dominantowa
molowa naturalna (eolska) | 1 2 b3 4 5 b6 b7 | 2122122 | E F# G A H C D | molowa
lokrycka | 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 | 1221222 | E F G A B(A#) C D | półzmniejszona | rzadko używana, lekko orientalne/mroczne brzmienie
skala harmoniczna molowa i jej skale modalne
=================================
harmoniczna molowa | 1 2 b3 4 5 b6 7 | 2122131 | E F# G A H C# D# | molowa (włąściwie molowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych - Xm(maj7)
Lokrycka 13 | 1 b2 b3 4 b5 6 b7 | 1221312 | E F G A B(A#) C# D |półzmniejszona
Jońska zwiększona (durowa zwiększona) | 1 2 3 4 #5 6 7 | 2213121 | E F# G# A H#(C) C# D# | durowa/zwiększona | dobra do akordów Xaug(maj7) i do zwyklych durowych (wprowadza napięcie)
Dorycka #11 | 1 2 b3 #4 5 6 b7 | 2131212 | E F# G A# H C D | molowa, dobra do bluesa
Frygijska dominantowa (Żydowska) | 1 b2 3 4 5 b6 b7 | 1312122 | E F G# A H C D | dominantowa | do akordów X7b9, arabskie brzmienie
Lidyjska #9| 1 #2 3 #4 5 6 7 | 3121221 | E F## (G) G# A# H C# D# | durowa | charakterystyczne brzmienie, dużo koloru (napiecia) wprowadza
Harmoniczna zmniejszona (nie ma ustalonej jednej nazwy, daje tą której używam) | 1 b2 3 b4 b5 b6 bb7 | 1212213 | E F G Ab(G#) B(A#) C Db(C#)| zmniejszona
Melodyczna molowa i jej skale modalne
============================
molowa melodyczna (wersja jazzowa, bądź klasyczna w górę) | 1 2 b3 4 5 6 7 | 2122221 | E F# G A H C# D# | molowa (molowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych - Xm(maj7)
Dorycka b9 (Frygijska 13) | 1 b2 b3 4 5 6 b7 | 1222212 | E F G A H C# D | molowa
Lidyjska zwiększona | 1 2 3 #4 #5 6 7 |2222121 | E F# G# A# H#(C) D# | durowa/zwiększona | do akordów Xaug(maj7), dobrze też koloruje (wprowadza napięcie) zwykłe durowe
Lidyjska dominantowa (Miksolidyjska #11) | 1 2 3 #4 5 6 b7 | 2221212 | E F# G# A# H C# D | dominantowa
Miksolidyjska b13 (Góralska) | 1 2 3 4 5 b6 b7 | 2212122 | E F# G# A H C D | dominantowa
Lokrycka 9 (Eolska b5) | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | 2121222 | E F# G A B(A#) C D | półzmniejszona
Alterowana (superlokrycka, całotonowa zmniejszona) | 1 b2 b3 b4 b5 b6 b7 | 1212222 | E F G Ab(G#) B(A#) C D | półzmniejszona/dominantowa| ma w sobie wszystkie alteracje akordu dominantowego, lepiej myslec o niej jako o (stopniami): 1 b2 #2 3 b5 #5 b7
Skale bopowe (8-tonowe)
==================
Bopowa durowa | 1 2 3 4 #4 5 6 7 | 22111221 | E F# G# A A# H C# D#| durowa
Bopowa dominantowa | 1 2 3 4 5 6 b7 7 | 22122111 | E F# G# A H C# D D# | dominantowa | uzywajac nieeksponować D#
Bopowa molowa | 1 b2 2 b3 4 5 b6 b7 | 11122122 | E F F# G A H C D | molowa | dobra też do metalu
Pentatoniki
========
Pentatonika molowa | 1 b3 4 5 b7 | 32232 | E G A H D | molowa
Pentatonika durowa | 1 2 3 5 6 | 22323 | E F# G# H C# | Durowa
Pentatonika molowa Parkera | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | E F# G H C# | molowa
Pentatonika indyjska (pentatonika dominantowa, pentatonika miksolidyjska, nie ma ściśle okreslonej nazwy) | 1 3 4 5 b7 | 41232 | E G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
Prometejska | 1 2 3 #4 b7 | 22242 | E F# G# A# D | dominantowa
Scriabin | 1 b2 3 5 6 | 13323 | E F G# H C# | dominantowa/durowa
Egipska | 1 2 4 5 b7 | 23232 | E F# A H D | dominantowa/molowa
Skale egzotyczne
============
In Sen | 1 b2 4 5 b7 | 14232 | E F A H D | ta skala to również rozłożony akord frygijski
Cygańska I (Węgierska) | 1 2 b3 #4 5 b6 7 | 2131131 | E F# G A# H C D# | molowa (molowa toniczna)
Mahometańska (Bizantyjska, Cygańska II) | 1 b2 4 5 b6 7 | 1312131 | E F G# A H C D# |durowa | bardzo fajne brzmienie
Hiszpańska 8-tonowa (Frygijska 8-tonowa, Cygańska 8-Tonowa) | 1 b2 b3 3 4 5 b6 b7 | 12112122 | E F G G# A H C D | molowa/dominantowa
Arabska | 1 2 b3 4 #4 #5 6 7 | 21212112 || molowa (molowa toniczna)
Perska | 1 b2 3 4 b5 b6 7 | 1311231 | E F G# A B(A#) C D# | durowa | bardzo charakterystyczne brzmienie, wprowadza dużo napięcia jesli się ja gra nad akordem durowym
Orientalna | 1 b2 3 4 b5 6 b7 | 1311312 | E F G# A B(A#) C# D |dominantowa
Rumuńska | 1 2 b3 #4 5 6 7 | 2131221 | E F# G A# H C# D# | molowa (molowa toniczna)
Hirajoshi | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | A H C E F | molowa | podstawowa pentatonika w koma-gaku (japońska muzyka prawa, muzyka lewa, ga-gaku, używa zwykłej pentatoniki durowej)
Kumoijoshi | 1 b2 4 5 b6 | 14214 | E F A H C | nieokreślone | druga co do znaczenia pentatonika w koma-gaku
Iwato | 1 b2 4 b5 7 | 14142 | H C E F A | zmniejszona | ostatnia pentatonika z koma-gaku
Ritusen (Ritsu, Pentatonika szkocka, Zheng, Ujo) | 1 2 4 5 6 | 23223 | G A C D E |nieokreślony | bardzo fajna pentatonika, używana w muzyce chińskiej (od G zwykle), arabskiej, japońskiej lewej (gagaku) i szkockiej
Piongio | 1 2 4 5 6 b7 | 232212 | E F# A H C# D | dominantowa/molowa | bardzo nieokreślony charakter
Pelog | 1 b2 b3 5 b6 | 12414 | E F G H C | molowa
Skale symetryczne (nie piszę stopniami)
=============================
Pólton-cały ton | 12121212 | E F G G# A#H C# D | zmniejszona/półzmniejszona/molowa/dominantowa
Cały ton - półton | 21212121 | E F# G A A# C C# D# | zmniejszona/molowa toniczna | czasami nią ogrywa sie akordy durowe
Całotonowa | 222222 | E F# G# A# C D | zwiększona/dominantowa | czasami ogrywa sie nią akordy zmniejszone
Rozłożony akord zmniejszony | 3333 | E G A# C# | zmniejszona
Pólton - półton - cały ton | 112112112 | E F F# G# A A# C C# D | dominantowa/zwiększona
Chromatyczna | 111111111111 | E F F# G G# A A# H C C# D D# | dowolny charakter Wink
Inne skale (nie wiem gdzie je wcisnąć Wink )
=============================
Bluesowa | 1 b3 4 #4 5 b7 | 321132 | E G A A# H D | molowa
Dorycka bluesowa | 1 2 b3 4 #4 5 6 b7 | 21211212 | E F# G A A# H C# D | molowa
Heksatonika miksolidyjska (miksolidyjska bez 6 stopnia) | 1 2 3 4 5 b7 | 221232 | E F# G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
Harmoniczna durowa | 1 2 3 4 5 b6 7 | 2212131 | E F# G# A H C D# | durowa | rzadko używana
Rozłożony akord 7sus4 | 1 4 5 b7 | 5232 | E A H D | dominantowa/molowa | bardzo specyficzne brzmienie
Neapolitańska mała | 1 b2 b3 4 5 b6 7 | 1222131 | E F G A H C D# | molowa (molowa toniczna) | przyjemne mroczno-wchodnie brzmienie
Neapolitańska wielka | 1 b2 b3 4 5 6 7 |1222221 | E F G A H C# D# | molowa (molowa toniczna)
Lokrycka durowa | 1 2 3 4 b5 b6 b7 | 2211222 | E F# G# A B(A#) C D | dominantowa | dobra jeśli w akordzie dominantowym alterujemy kwintę
Całotonowa durowa | 1 2 3 #4 #5 #6 7 | 2222211 | E F# G# A# H#(C) C##(D) D# | durowa/dominantowa
Enigmatyczna | 1 b2 3 #4 #5 #6 7 | 1322211 | E F G# A# H#(C) C##(D) D#| durowa/dominantowa | utwór satrianiego Enigmatic jest oparty na tej skali
jako żródło skal (postaram się potem je opracować i tu zamieścic) polecam:
[link widoczny dla zalogowanych] (mile widziana pomoc w opracowywaniu do takiego formatu jaki tu jest)
mówić jak ktoś znajdzie błąd albo chce dodać skalę (jak sobie jakąś przypomnę to dodam), mam nadzieję że okaże się przydatne i nie pisałem tego na marnę (i będzie mniej tematów w stylu "Co to za skala" czy "Jak się gra skalę..")
Podziękowania za linki ze skalami:
Yaco"[/url]
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
eltron
Vip
Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 16:13, 15 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Kent nastepnym razem napisz źródło tego materiału to raz i kto jest autorem to dwa, tak na przyszłośc Ci radze , bo będą ostrzerzenia hehe,
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
KENT23
Gitarzysta
Dołączył: 24 Lip 2006
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wiesz ?
|
Wysłany: Wto 19:33, 15 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
hehe Eltronie nie czytasz uważnie przecieżnapisałem że Yagyu ( piąta linijka)
a jak chcesz to tu jest link [link widoczny dla zalogowanych]
jak chcecie to już nie będę nic takiego zamiesczał : ( szkoda
pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
eltron
Vip
Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 19:45, 15 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
o kurcze sorry zem sie przewidzial przepraszam cie, a tak na marginesie pisz, tylko z adresikiem , bo sie pluc będą, narka pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Szadafaka
Gitarzysta
Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: że znowu?
|
Wysłany: Czw 13:49, 21 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Panowie wszystko ladnie i cacy ale o co chodzi z tym "FORM,ATEM SKALI" ? bo mi te cyferki nic nie mowia mozna prosic o sprostownie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
eltron
Vip
Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 15:52, 21 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
każda skala jest robiona na skali chromatycznej, ale w muzyce przyjete jest , iz budowe danej skali określamy na skali majorowej
czyli :
skala majorowa to te stopnie - 1 2 3 4 5 6 7 (od C byłoby to c d e f g a h, a od e to by było e f# g# a h c# d#)
(budowa skali majorowej jest opisana na forum w dziale teoria)
więc np skala enigmatyczna (piekna skala) składa sie:
- z pierwszego stopnia skali majorowej
- drugiego zmniejszonego
- trzeciego
- czwartego zwiekszonego
- piątego zwiększonego
- szóstego zwiększonego
- siódmego
czyli dźwieki tej skali to E F G# A# C D D#
cyferki oznaczajace odległości to nazwy półtonów
pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|