Forum MyGuitar Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Spis Skal

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum MyGuitar Strona Główna -> Teoria i Technika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KENT23
Gitarzysta
Gitarzysta


Dołączył: 24 Lip 2006
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wiesz ?

PostWysłany: Wto 14:43, 15 Sie 2006    Temat postu: Spis Skal

Witam wszystkich ponieważ sam mam małe pojęcie o skalach dodam bqardzo praktyczną rzecz znalazłem to na forum TOPGUITAR kolesie tam robią wiele poradnikó[url] a to jest naprawde przydatne !!

Nawet ci co już opanowali mogą tu zajrzeć zawsze i wszystko sobie przypomnieć przypominam że to nie ja napisałem ja tu tylko wkleiłem poradnik użytkownika Yagyu podobnie jak poradnik o sweepie

Mam nadziej że się przyda bo mi dał dużo !!!!!!!! pozdro
a oto on :
-----------------------------------------------------------------------------------


"Kiedyś tam obiecałem że dam spis skal -wiec o to jest Very Happy
Jakby ktoś chciał dodac skale to pisać posty w tym formacie którego tu uzywam (albo w innym jesli okaże się lepszy Wink ), potem wrzucę do pierwszego posta (z zaznaczeniem kto zaproponował)

format dla skal:
nazwa skala w formacie 1 2 3 ... (nazwy stopni), skala w formacie 2,1.... (odległości), skala w jednej tonacji dźwiękami (zwykle E, za wyjątkiem niektórych egzotycznych), zastosowanie (durowa/molowa/dominantowa itd), uwagi

skala durowa i jej skale modalne:
========================
durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa
dorycka (mollowa jazzowa - rzadka nazwa) | 1 2 b3 4 5 6 b7 | 2122212 | E F# G A H C# D | mollowa | podstawowa skala mollowa w jazzie
frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D | molowa | mroczne brzmienie, dobra do metalu
lidyjska | 1 2 3 #4 5 6 7 | 2221221 | E F# G# A# H C# D# | durowa | podstawowa skala do ogrywania akordów durowych (maj7) w jazzie i fusion
miksolidyjska | 1 2 3 4 5 6 b7 | 2212212 | E F# G# A H C# D | dominantowa
molowa naturalna (eolska) | 1 2 b3 4 5 b6 b7 | 2122122 | E F# G A H C D | molowa
lokrycka | 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 | 1221222 | E F G A B(A#) C D | półzmniejszona | rzadko używana, lekko orientalne/mroczne brzmienie

skala harmoniczna molowa i jej skale modalne
=================================
harmoniczna molowa | 1 2 b3 4 5 b6 7 | 2122131 | E F# G A H C# D# | molowa (włąściwie molowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych - Xm(maj7)
Lokrycka 13 | 1 b2 b3 4 b5 6 b7 | 1221312 | E F G A B(A#) C# D |półzmniejszona
Jońska zwiększona (durowa zwiększona) | 1 2 3 4 #5 6 7 | 2213121 | E F# G# A H#(C) C# D# | durowa/zwiększona | dobra do akordów Xaug(maj7) i do zwyklych durowych (wprowadza napięcie)
Dorycka #11 | 1 2 b3 #4 5 6 b7 | 2131212 | E F# G A# H C D | molowa, dobra do bluesa
Frygijska dominantowa (Żydowska) | 1 b2 3 4 5 b6 b7 | 1312122 | E F G# A H C D | dominantowa | do akordów X7b9, arabskie brzmienie
Lidyjska #9| 1 #2 3 #4 5 6 7 | 3121221 | E F## (G) G# A# H C# D# | durowa | charakterystyczne brzmienie, dużo koloru (napiecia) wprowadza
Harmoniczna zmniejszona (nie ma ustalonej jednej nazwy, daje tą której używam) | 1 b2 3 b4 b5 b6 bb7 | 1212213 | E F G Ab(G#) B(A#) C Db(C#)| zmniejszona

Melodyczna molowa i jej skale modalne
============================

molowa melodyczna (wersja jazzowa, bądź klasyczna w górę) | 1 2 b3 4 5 6 7 | 2122221 | E F# G A H C# D# | molowa (molowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych - Xm(maj7)
Dorycka b9 (Frygijska 13) | 1 b2 b3 4 5 6 b7 | 1222212 | E F G A H C# D | molowa
Lidyjska zwiększona | 1 2 3 #4 #5 6 7 |2222121 | E F# G# A# H#(C) D# | durowa/zwiększona | do akordów Xaug(maj7), dobrze też koloruje (wprowadza napięcie) zwykłe durowe
Lidyjska dominantowa (Miksolidyjska #11) | 1 2 3 #4 5 6 b7 | 2221212 | E F# G# A# H C# D | dominantowa
Miksolidyjska b13 (Góralska) | 1 2 3 4 5 b6 b7 | 2212122 | E F# G# A H C D | dominantowa
Lokrycka 9 (Eolska b5) | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | 2121222 | E F# G A B(A#) C D | półzmniejszona
Alterowana (superlokrycka, całotonowa zmniejszona) | 1 b2 b3 b4 b5 b6 b7 | 1212222 | E F G Ab(G#) B(A#) C D | półzmniejszona/dominantowa| ma w sobie wszystkie alteracje akordu dominantowego, lepiej myslec o niej jako o (stopniami): 1 b2 #2 3 b5 #5 b7

Skale bopowe (8-tonowe)
==================
Bopowa durowa | 1 2 3 4 #4 5 6 7 | 22111221 | E F# G# A A# H C# D#| durowa
Bopowa dominantowa | 1 2 3 4 5 6 b7 7 | 22122111 | E F# G# A H C# D D# | dominantowa | uzywajac nieeksponować D#
Bopowa molowa | 1 b2 2 b3 4 5 b6 b7 | 11122122 | E F F# G A H C D | molowa | dobra też do metalu

Pentatoniki
========
Pentatonika molowa | 1 b3 4 5 b7 | 32232 | E G A H D | molowa
Pentatonika durowa | 1 2 3 5 6 | 22323 | E F# G# H C# | Durowa
Pentatonika molowa Parkera | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | E F# G H C# | molowa
Pentatonika indyjska (pentatonika dominantowa, pentatonika miksolidyjska, nie ma ściśle okreslonej nazwy) | 1 3 4 5 b7 | 41232 | E G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
Prometejska | 1 2 3 #4 b7 | 22242 | E F# G# A# D | dominantowa
Scriabin | 1 b2 3 5 6 | 13323 | E F G# H C# | dominantowa/durowa
Egipska | 1 2 4 5 b7 | 23232 | E F# A H D | dominantowa/molowa

Skale egzotyczne
============
In Sen | 1 b2 4 5 b7 | 14232 | E F A H D | ta skala to również rozłożony akord frygijski
Cygańska I (Węgierska) | 1 2 b3 #4 5 b6 7 | 2131131 | E F# G A# H C D# | molowa (molowa toniczna)
Mahometańska (Bizantyjska, Cygańska II) | 1 b2 4 5 b6 7 | 1312131 | E F G# A H C D# |durowa | bardzo fajne brzmienie
Hiszpańska 8-tonowa (Frygijska 8-tonowa, Cygańska 8-Tonowa) | 1 b2 b3 3 4 5 b6 b7 | 12112122 | E F G G# A H C D | molowa/dominantowa
Arabska | 1 2 b3 4 #4 #5 6 7 | 21212112 || molowa (molowa toniczna)
Perska | 1 b2 3 4 b5 b6 7 | 1311231 | E F G# A B(A#) C D# | durowa | bardzo charakterystyczne brzmienie, wprowadza dużo napięcia jesli się ja gra nad akordem durowym
Orientalna | 1 b2 3 4 b5 6 b7 | 1311312 | E F G# A B(A#) C# D |dominantowa
Rumuńska | 1 2 b3 #4 5 6 7 | 2131221 | E F# G A# H C# D# | molowa (molowa toniczna)
Hirajoshi | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | A H C E F | molowa | podstawowa pentatonika w koma-gaku (japońska muzyka prawa, muzyka lewa, ga-gaku, używa zwykłej pentatoniki durowej)
Kumoijoshi | 1 b2 4 5 b6 | 14214 | E F A H C | nieokreślone | druga co do znaczenia pentatonika w koma-gaku
Iwato | 1 b2 4 b5 7 | 14142 | H C E F A | zmniejszona | ostatnia pentatonika z koma-gaku
Ritusen (Ritsu, Pentatonika szkocka, Zheng, Ujo) | 1 2 4 5 6 | 23223 | G A C D E |nieokreślony | bardzo fajna pentatonika, używana w muzyce chińskiej (od G zwykle), arabskiej, japońskiej lewej (gagaku) i szkockiej
Piongio | 1 2 4 5 6 b7 | 232212 | E F# A H C# D | dominantowa/molowa | bardzo nieokreślony charakter
Pelog | 1 b2 b3 5 b6 | 12414 | E F G H C | molowa

Skale symetryczne (nie piszę stopniami)
=============================
Pólton-cały ton | 12121212 | E F G G# A#H C# D | zmniejszona/półzmniejszona/molowa/dominantowa
Cały ton - półton | 21212121 | E F# G A A# C C# D# | zmniejszona/molowa toniczna | czasami nią ogrywa sie akordy durowe
Całotonowa | 222222 | E F# G# A# C D | zwiększona/dominantowa | czasami ogrywa sie nią akordy zmniejszone
Rozłożony akord zmniejszony | 3333 | E G A# C# | zmniejszona
Pólton - półton - cały ton | 112112112 | E F F# G# A A# C C# D | dominantowa/zwiększona
Chromatyczna | 111111111111 | E F F# G G# A A# H C C# D D# | dowolny charakter Wink

Inne skale (nie wiem gdzie je wcisnąć Wink )
=============================
Bluesowa | 1 b3 4 #4 5 b7 | 321132 | E G A A# H D | molowa
Dorycka bluesowa | 1 2 b3 4 #4 5 6 b7 | 21211212 | E F# G A A# H C# D | molowa
Heksatonika miksolidyjska (miksolidyjska bez 6 stopnia) | 1 2 3 4 5 b7 | 221232 | E F# G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
Harmoniczna durowa | 1 2 3 4 5 b6 7 | 2212131 | E F# G# A H C D# | durowa | rzadko używana
Rozłożony akord 7sus4 | 1 4 5 b7 | 5232 | E A H D | dominantowa/molowa | bardzo specyficzne brzmienie
Neapolitańska mała | 1 b2 b3 4 5 b6 7 | 1222131 | E F G A H C D# | molowa (molowa toniczna) | przyjemne mroczno-wchodnie brzmienie
Neapolitańska wielka | 1 b2 b3 4 5 6 7 |1222221 | E F G A H C# D# | molowa (molowa toniczna)
Lokrycka durowa | 1 2 3 4 b5 b6 b7 | 2211222 | E F# G# A B(A#) C D | dominantowa | dobra jeśli w akordzie dominantowym alterujemy kwintę
Całotonowa durowa | 1 2 3 #4 #5 #6 7 | 2222211 | E F# G# A# H#(C) C##(D) D# | durowa/dominantowa
Enigmatyczna | 1 b2 3 #4 #5 #6 7 | 1322211 | E F G# A# H#(C) C##(D) D#| durowa/dominantowa | utwór satrianiego Enigmatic jest oparty na tej skali

jako żródło skal (postaram się potem je opracować i tu zamieścic) polecam:
[link widoczny dla zalogowanych] (mile widziana pomoc w opracowywaniu do takiego formatu jaki tu jest)

mówić jak ktoś znajdzie błąd albo chce dodać skalę (jak sobie jakąś przypomnę to dodam), mam nadzieję że okaże się przydatne i nie pisałem tego na marnę (i będzie mniej tematów w stylu "Co to za skala" czy "Jak się gra skalę..")
Podziękowania za linki ze skalami:
Yaco"[/url]


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
eltron
Vip
Vip


Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:13, 15 Sie 2006    Temat postu:

Kent nastepnym razem napisz źródło tego materiału to raz i kto jest autorem to dwa, tak na przyszłośc Ci radze , bo będą ostrzerzenia hehe,

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
KENT23
Gitarzysta
Gitarzysta


Dołączył: 24 Lip 2006
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wiesz ?

PostWysłany: Wto 19:33, 15 Sie 2006    Temat postu:

hehe Eltronie nie czytasz uważnie przecieżnapisałem że Yagyu ( piąta linijka)
a jak chcesz to tu jest link [link widoczny dla zalogowanych]

jak chcecie to już nie będę nic takiego zamiesczał : ( szkoda

pozdro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
eltron
Vip
Vip


Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 19:45, 15 Sie 2006    Temat postu:

o kurcze sorry zem sie przewidzial przepraszam cie, a tak na marginesie pisz, tylko z adresikiem , bo sie pluc będą, narka pozdro

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Szadafaka
Gitarzysta
Gitarzysta


Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: że znowu?

PostWysłany: Czw 13:49, 21 Wrz 2006    Temat postu:

Panowie wszystko ladnie i cacy ale o co chodzi z tym "FORM,ATEM SKALI" ? bo mi te cyferki nic nie mowia mozna prosic o sprostownie Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
eltron
Vip
Vip


Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 15:52, 21 Wrz 2006    Temat postu:

każda skala jest robiona na skali chromatycznej, ale w muzyce przyjete jest , iz budowe danej skali określamy na skali majorowej

czyli :
skala majorowa to te stopnie - 1 2 3 4 5 6 7 (od C byłoby to c d e f g a h, a od e to by było e f# g# a h c# d#)
(budowa skali majorowej jest opisana na forum w dziale teoria)

więc np skala enigmatyczna (piekna skala) składa sie:
- z pierwszego stopnia skali majorowej
- drugiego zmniejszonego
- trzeciego
- czwartego zwiekszonego
- piątego zwiększonego
- szóstego zwiększonego
- siódmego

czyli dźwieki tej skali to E F G# A# C D D#


cyferki oznaczajace odległości to nazwy półtonów

pozdro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum MyGuitar Strona Główna -> Teoria i Technika Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin