Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atax
Użytkownik

Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: Pią 14:11, 15 Sty 2010 Temat postu: Pączątki Improwizacji |
|
|
Tak jak w temacie. Z akordami od dawna nie mam problemów, chciałem jednak iść dalej i spróbować improwizacji. Problem jednak w tym, że nie znam się kompletnie na teorii, dlatego moje impro najczęściej brzmią jak z d**y. Jeśli ktoś znajdzie chwilę czasu, prosiłbym o podanie modelu jakiejś skali najefektywniejszej do początkowych zmagań z improwizacją oraz krótkiego wyjaśnienia korzystania z niej w poszczególnych tonacjach.
Dzięki i pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Lord_Vhailor
Wyjadacz

Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 424
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 22 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lodz City Płeć:
|
Wysłany: Pią 14:59, 15 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Troszkę skomplikowana sprawa, ale spróbuję Cię wprowadzić...
1. Rozpoznajesz tonację utworu (bądź jego fragmentu). Zwykle jest to akord na którym utwór się kończy, czasem też ten, na którym się zaczyna (powiedzmy sobie szczerze - tak jest w większości piosenek ogniskowych i rockowych). Literka i "tryb" akordu wskaże ci tonację (np. C-dur, A-moll).
2. Szukasz tego dźwięku na strunie E, po czym ogrywasz niego dźwięki tego schematu (schemat dla E-moll):
Pentatonika molowa
Kod: |
E-------------------------------12-15-
B-------------------------12-15-------
G-------------------12-14-------------
D-------------12-14-------------------
A-------12-14-------------------------
E-12-15------------------------------- |
Na dobry początek zalecam najpierw oswoić się z tym schematem. Ograć go powoli, z metronomem, aż będziesz w stanie cały zagrać z pamięci, z zamkniętymi oczami.
Ważna rzecz - tym schematem ograsz tylko piosenki w tonacjach molowych. Ale tu jest pewien trik - tzw. równoległość tonacji. C-dur jest równoległe do A-moll. G-dur jest równoległe do E-moll. F-dur do D-moll. D-dur do H-moll. I tak dalej. Oznacza to, że utwór w C-dur możesz ograć schematem w pozycji A-moll.
Ale nie musisz pamiętać tego wszystkiego. Na prostym przykładzie. Bierzesz utwór w E-dur. W takim wypadku nie masz (na razie) zielonego pojęcia, jakim schematem ograć powyższy utwór. W takim wypadku kładziesz palec wskazujący na 12. progu struny E i przesuwasz go o 3 progi w dół gryfu - do progu 9, do dźwięku C#. Grając schemat przedstawiony wcześniej od tego progu, będziesz w stanie ograć utwór w E-durze.
Gdyby jednak były problemy, schemacik (w E-dur):
Pentatonika durowa
Kod: |
E-------------------------------12-14-
B-------------------------12-14-------
G-------------------11-13-------------
D-------------11-14-------------------
A-------11-14-------------------------
E-12-14------------------------------- |
Powyżej zaprezentowane skale są chyba jednymi z najprostszych i najbardziej podstawowych. Gdyby coś było niezrozumiałe - wal.
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Atax
Użytkownik

Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: Pią 17:59, 15 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Podane schematy obowiązują do wszystkich tonacji?
Tzn, że gdy chce grać w G to gram identyczny schemat ale od progu 3 lub 15?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Lord_Vhailor
Wyjadacz

Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 424
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 22 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lodz City Płeć:
|
Wysłany: Pią 18:04, 15 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Tak, dokładnie.
Z czasem warto też nauczyć się ogrywać te skale w innych pozycjach (łacznie jest ich pięć). To powinno przyjść "samo", tj. z czasem Twojego rozwoju jako gitarzysty. Są jednak spisane - jeśli poszperasz po sieci, z pewnością znajdziesz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Atax
Użytkownik

Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: Pią 20:07, 15 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Brzmi klarownie
I jeszcze jedno: Czy to twardy schemat i odradza się używanie innych dźwięków? Spotkałem się również ze skalą (chyba durową), która zawierała więcej dźwięków i wyglądała w sposób następujący:
Np. dla A:
E: 5---7---8
H: 5---6---8
G: 5---7
D: 5--7--9
A: 5--7--8
E: 5--7--8
Do tej pory korzystałem z tego schematu. Domyślam się, że kręce, ale to dla mnie skomplikowany temat a chciałbym mieć pewność, że uczę się poprawnie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Lord_Vhailor
Wyjadacz

Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 424
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 22 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lodz City Płeć:
|
Wysłany: Sob 15:54, 16 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
To jest skala eolska naturalna, potocznie zwana molową. Jak już pewnie zauważyłeś - jest to po prostu rozbudowana pentatonika.
Jeszcze jedna rzecz- improwizuj z podkładem/zespołem. Będzie lepiej brzmiało i na dłuższą metę przyniesie lepsze efekty.
Jak masz jeszcze jakieś pytania, to wal śmiało .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
gitarnik2009
Użytkownik

Dołączył: 31 Paź 2009
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: Nie 8:57, 17 Sty 2010 Temat postu: Skale modalne |
|
|
zerknij na [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez gitarnik2009 dnia Nie 9:01, 17 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Atax
Użytkownik

Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: Wto 20:50, 16 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
Mam jeszcze dwa pytanka (mam nadzieję, że ostatnie:))
1. Do tej pory improwizując nie rozdzielałem grania w tonacji molowej i durowej. To znaczy, że dajmy na to wiedząc, że podkład jest w E - jechałem po 12. progu, nie patrząc czy to E-dur czy e-moll. Jeśli robię błąd, skarćcie mnie ludzie i naprowadźcie na właściwą drogę
2. Załóżmy, że improwizuję w tonacji G-dur. Naturalne wydaje się ogrywanie schematu na 3. lub 15. progu (bo tam znajduję się owe G-dur na strunie E). Jednak co jeśli chce się odrobinę "poskakać" po gryfie aby urozmaicić swoją grę? Wiem, że nie jestem skazany do grania tylko na tym progu, ale nie znam zasad wedle których mogę się "swobodniej poruszać". Jeśli to nie problem, prosiłbym o dość proste wyjaśnienie tej problematyki, najlepiej na podstawie schematu (który jest najłatwiejszy do zrozumienia)
z góry dziękuję osobie, która poświęci swój czas na "ewangelizację" gitarowego laika, który wie, że nic nie wie.
peace
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Lord_Vhailor
Wyjadacz

Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 424
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 22 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lodz City Płeć:
|
Wysłany: Pon 20:01, 01 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Ad. 1. Generalnie np. w muzyce bluesowej często używa się skal durowych i molowych w jednej tonacji naprzemiennie. Znaczy to tyle, że np. zahaczasz o niektóre dźwięki ze skali durowej, grając bluesa molowego. Głównie wszystko zależy od tego, co chcesz osiągnąć - jaki konkretny efekt. Co chcesz swoimi dźwiękami zaprezentować. Nie zdziw się jednak, kiedy jakiś muzyk powie Ci, że wszystko spitoliłeś.
Kiedyś spierdoliłem solówki do jakiegoś utworu Beatlesów w E-dur, grając swoje partie po E-moll...
Ad. 2.
Ogrywając skalę w tym schemacie, ogrywasz pewne konkretne dźwięki. One powtarzają się (co prawda w innych oktawach, ale... ) na gryfie. Musisz po prostu rozpracować, gdzie one są położone.
Poza pozycjami: molową i równoległą do niej durową (E-moll i G-dur itd. - chyba już pisałem?), są na gryfie jeszcze trzy pozycje. W przypadku E-moll - zaczynające się na V, VII i X (5., 7. i 10.) progu.
Mając tę wiedzę - będziesz w stanie opracować sobie sam te schematy :> ?
Nie musisz oczywiście wszystkiego na raz. Ja gram już jakieś 4 lata, i dopiero opanowuję więcej niż 3 pozycje.
Poza tym dobrze jest zacząć myśleć dźwiękami i konkretnymi interwałami (odległościami między dźwiękami). Jeśli nie znasz jeszcze jakiejś metody lokalizacji dźwięków na gryfie - sugeruję ją poznać. Podobnie jak ukłąd dźwięków na strunie E (albo w ogóle wszystkie 12 dźwięków po kolei). Bardzo ułatwi to późniejsze granie.
Przepraszam, że tak chaotycznie i lakonicznie. Jeśli masz jakieś pytania - wal śmiało. Wszystko postaram się rozjaśnić, czy polecić jakieś metody, ćwiczenia...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
agnes75
Użytkownik

Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: Czw 9:31, 28 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Witam Jako nowa osoba na forum
Proszę o pomoc przy imprwowizacji w tonacji A-dur bo już nic nie rozumiem
skala A-dur dzwieki : a, h, cis, d, e, fis, gis (nie wiem co t za skala ale taka jest)
a,h,c,d,e,f,g dzwieki które gra kolega Atax w A-dur wych improwizacjach ( wyglada to na czyste C-dur)
a,h,cis,e,fis dzwieki które gra kolega Lord jako pentatonika A-dur ( brak tylko gis i d do pełnej skali A-dur - dlaczego .. brak , czy chodzi tylko o jakieś uproszczenie ???
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez agnes75 dnia Czw 9:50, 28 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
evi
Gitarzysta

Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/5
Płeć:
|
Wysłany: Czw 10:59, 28 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Możliwości jest mnóstwo. Zacznij od pentatoniki A-dur/Fis-moll, uzupełnij je o dwa brakujące dźwięki i masz pełne skale A-dur/Fis-moll. Potem np. pograj po A-miksolidyjskiej/D-durowej/h-moll. Jeżeli poruszasz się po triadzie to graj skale poszczególnych funkcji. Np. A -> A-miksolidyjska, D -> D-miksolidyjska, E -> E-miksolidyjska. A łącz też skale, niech się przenikają. Wychodzą piękne chromatyczne pochody. I taka bardzo ważna rzecz (której nie robiłem i przez to cierpię), nuć sobie dźwięki podczas improwizacji. Nie graj na pałę po skalach. Ucz się budować melodię i konkretną frazę. Ucz się przenosić melodię z głowy na gryf.
W pentatonice o to chodzi, że wykorzystujesz 5 dźwięków skali. I tak jak mówisz, dodasz d i gis i masz durową A.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
agnes75
Użytkownik

Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: Pią 10:49, 29 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Chciałam się tylko upewnić : czy pentatoniki A-dur składa się z dźwięków cis , E , fis , A , H , które można stosować w całym zakresie gryfu ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
evi
Gitarzysta

Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/5
Płeć:
|
Wysłany: Pią 11:34, 29 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
ta es szefuniu po to gryf jest
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
agnes75
Użytkownik

Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: Sob 8:44, 30 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
e , fis , gis , h , cis . Zagrane w każdej części gryfu nie będą fałszem dla zanej tonacji durowej ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
evi
Gitarzysta

Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/5
Płeć:
|
Wysłany: Sob 16:56, 30 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
No to zależy od tonacji. Przecież nie w każdą tonację durową wchodzą te dźwięki, które podałaś. Musisz wiedzieć jakie dźwięki są w tonacji. Dźwięki, które podałaś nie będą fałszem w tonacji A-dur i c-moll w żadnej pozycji (żadnej części gryfu).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|