|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Luke
Vip
Dołączył: 21 Sie 2006
Posty: 1252
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krakau
|
Wysłany: Nie 15:39, 12 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
teoretycznie pewnie raczej gra na klasyku kostką to zły pomysł i technika gry na tej gitarze jest inna, ale nikt Ci tak grać nie zabroni, ja tak często grywałem.Zresztą co tu dużo mówić, spróbuj.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
eltron
Vip
Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 16:48, 12 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
mtzet napisał: | Ludzie wiecie czy na klasyku można grać kostką i czy to daje jakis pozytywny efekt? |
można, ale najlepiej bardzo miękka kostka, np, 0,6 albo 0,5, efekt jest prosty, dobre wypozycjnowowanie basu przy technice kostka - palce
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
monilaxD
Nowy Użytkownik
Dołączył: 30 Lis 2006
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: zza monitora:p
|
Wysłany: Czw 21:42, 30 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
Nio tak .... sama gram na klasyku juz jakies 4 latka ;] i superek mi pogrywa na nim Polecam bo nie jest trudna do opanowania i w sam razik dla poczatkujacych
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Vesilij
Szarpidrut
Dołączył: 10 Paź 2006
Posty: 50
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 21:54, 30 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
Co nie znaczy ze nie mozna na akustyku osiagnac mistrzostwa
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
monilaxD
Nowy Użytkownik
Dołączył: 30 Lis 2006
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: zza monitora:p
|
Wysłany: Pią 20:51, 01 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
heh ... no tak
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
sawik
Użytkownik
Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 19:53, 17 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
A ja wam powiem tak:
Jest git, fajnie się gra, ale ucze sie dlatego ze chce dobrze grac na elektryku.
Naucze sie dobrze na klasyku, to bede tez umial grac na elektryku.
W ogole fajnie sie gra na klasyku. moj brat gra na perkusji, koledzy maja zespol.
Jak bede wiecej umial, moze sie wkrece.... kto wie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
bart
Gitarzysta
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 219
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Nie 21:35, 17 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
sawik napisał: |
Naucze sie dobrze na klasyku, to bede tez umial grac na elektryku.
|
bzdura :P
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
zbuk
Zbanowany
Dołączył: 25 Lip 2006
Posty: 767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 5/5 Skąd: z własnego grobu.
|
Wysłany: Nie 21:45, 17 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
nie no, bart, wiesz, zawsze troche już jest jak sie przerzuca człek, ale fakt faktem, umieć na klasyku nie jest równoznaczne z umieć na elektryku
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Luke
Vip
Dołączył: 21 Sie 2006
Posty: 1252
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krakau
|
Wysłany: Nie 23:18, 17 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
a ja się też zgadzam z Bartem i sądzę, że to jedna z większych bujd jakie można wymyśleć.Myślę, że jeśli ktoś chce grać dobrze na czymś to powinien po prostu od razu się zapoznawać z tajnikami tego instrumentu, a między gitarą klasyczną i elektryczną jest ogromna przepaść, we wszystkim praktycznie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
sawik
Użytkownik
Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 19:25, 18 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
mi nie o to chodzilo. po prostu naucze sie na klasyku akordow a potem je przerzuce na elektryka.
a po za tym nie moge od razu na elektryku, bo mnie zbyt nie stac na alektryka,
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Luke
Vip
Dołączył: 21 Sie 2006
Posty: 1252
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krakau
|
Wysłany: Pon 21:07, 18 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
no właśnie, i dochodzimy do prawdy, że po prostu przyczyną są pieniądze a nie to "jak jest lepiej".
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
tomek
Miłośnik Gitary
Dołączył: 14 Kwi 2007
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 13:06, 14 Kwi 2007 Temat postu: |
|
|
IMHO->
Wiele gitarzystów początkujących wybiera gitarę klasyczną, ponieważ gitara klasyczna daje wrażenie gitary, na której każdy może nauczyć się grać. Natomiast gitara elektrycza sprawia wrażenie gitary tylko dla najlepszych gitarzuystów.
Do powyższego wniosku dochodzą w następujący sposób "' Fajnie byłoby tak pograć przy ognisku z przyjaciółmi, zagrać im jakąś miłą balladkę "".
Dopiero po osiągnięciu danego poziomu mówią " No teraz to możnaby juz zagrać przed jakąś publicznością swoją ulubioną piosenkę rockową, ale jak ty wyjść z takim klasykiem na sxcene i grać rocka??"".
W tym etapie mówimy kupię sobie elektryka, tu także pojawia się problem pieniędzy, a klasyk otrzymuje miano instrumęty dla poczotkkujących i dla niedoświadczonych gitarzystów.
Oczywiście jest to tylko moje zdanie
A jakbym miał się uczyć od początku grać na gitarze z tą wiedzą którą mam to wybrałbym nadal klasyka, ponieważ jest jeszcze jedna sprawa.
Mianowicie jak się uczymy to nie zawsze nam wychodzi gra, a nasi domownicy męczą się z nami. I naprawdę my nie zdajemy sobie sprawy z tego jak to męczy pozostałych.
Po pewnym czasie to już przychodzę do ciebie a zagraj to a tamto.
I gdy inna osoba z domowników zaczyna naukę gry na gitarze ( w moim przypadku mój młodszy brat ), możemy się przekonać jak ciężko było im jak się uczyliśmy grać.
A teraz wyobraźmy sobie jakby ten ktoś zaczynał grę na goitarze elektrycznej jemu by to nie przeszkadzało natomiast innym tak.
A że elektryk jest donośnym instrumętem to i nawet sąsiedzi dołączyli by do męki
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
tomek
Miłośnik Gitary
Dołączył: 14 Kwi 2007
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 21:52, 19 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
Gitara klasyczna – oryginalna gitara, z której wyewoluowała cała rodzina instrumentów akustycznych i elektrycznych.
Współczesną gitarę klasyczną zaprojektował Antonio de Torres. Posiadała ona większe pudło rezonansowe niż instrumenty dotychczas używane oraz belkowanie w kształcie wachlarza, co podniosło siłę i barwę brzmienia.
Gitara klasyczna wyposażona jest w miękkie struny, dawniej wykonywane z preparowanych jelit zwierzęcych, a począwszy od 1946 r. z nylonu.
Gitara klasyczna jest instrumentem stosunkowo cichym, dlatego rzadko używana w grze zespołowej.
Na gitarze klasycznej gra się na siedząco, opierając dolne wcięcie pudła na lewym kolanie.
Lewą nogę stawia się na podnóżku, z gryfem wzniesionym w górę i odchylonym od poziomu o kąt od 15° do 45°. Zamiast tego do kupienia od niedawna są tzw. podgitarniki (przyssawki pod gitarę), które stawiają gitarę w podobnej pozycji bez ryzyka skręcenia kręgosłupa.
Struny uderza się lub szarpie palcami prawej ręki, bardzo rzadko używa się do tego kostki – plectrum.
Gitara ma korzenie w hiszpańskiej tradycji muzycznej, gdzie już w starożytności używano różnych gitaropodobnych instrumentów.
* Gitara pierwszy raz była wspomniana w 1265 przez Juan Gil of Zamora w jego dziele Ars Musica.
* W 1487 Johannes Tinctoris opisał gitarę jako czterostrunowy instrument szarpany wynaleziony przez Katalończyków.
* 1546 Alonso Mudarra w res Libros de Musica en Cifras para Vihuela jest pierwszym wydawnictwem publikującym muzykę na gitarę.
* 1551-1555 Adrian Le Roy opublikował dziewięć ksiąg tabulatur dla gitary pieciostrunowej. Piątą strunę do gitary dodał Vicente Espinel.
* 1674 F. Corbetta wydał Guitarre Royal, dedykując ją Ludwikowi XIV. Gitara stała się bardziej popularna niż lutnia.
* 1770-1800 – dodanie szóstej struny do gitary.
Gitara w swojej historii przeżywała wzloty i upadki. Szczytowym okresem, gdy gitara rozbrzmiewała zarówno na salonach, jak i w salach koncertowych, był tzw. "złoty okres gitary" przypadający na I poł. XIX w. Jako instrument salonowy gitara klasyczna została wyparta przez fortepian.
Osobą, która miała ogromny wpływ na rozwój muzyki gitarowej oraz techniki gry na tym instrumencie był Francisco Tárrega, hiszpański kompozytor i wirtuoz. Pozostawił po sobie liczne utwory gitarowe, aranżacje utworów znanych kompozytorów (m.in. Fryderyk Chopin, Isaac Albéniz, Ludwig van Beethoven) oraz szkołę gitary. Jego liczni uczniowie (np. Emilio Pujol, Miguel Llobet) kontynuowali tradycję swojego mistrza. W XX wieku bardzo zasłużonym dla spopularyzowania gitary był kompozytor, aranżer i wirtuoz Andrés Segovia. Znaczącą rolę odegrał także Agustín Barrios Mangoré wplatając do swojej muzyki elementy folkloru południowoamerykańskiego.
Ze znanych kompozytorów muzykę na gitarę komponowali Carl Maria Von Weber, Gioacchino Rossini Giuseppe Verdi, Hector Berlioz, Franz Schubert, twórczość gitarowa stanowi jednak w dorobku tych artystów wypadki całkowicie sporadyczne i marginalne.
Powyższy tekst pochodzi z portalu wikipedia.pl
Rozwój gitary klasycznej trwał długo, zanim otrzymała ona znany obecnie kształt i brzmienie.
Jej korzenie sięgają tzw. instrumentów lutniowych, posiadających pudło rezonansowe, gryf z progami i naciągnięte na nim struny. Były to różne odmiany ewoluujących w swej budowie instrumentów. Jednym z nich jest pochodzący z Persji sitar o małym jajowatym pudle i długiej szyjce gryfu, nazwany przez Chaldejczyków "qitara" (VI w. p.n.e.). Kitara, posiadająca drewniane pudło rezonansowe o bocznych ściankach zakończone dwoma wygiętymi, płaskimi ramionami połączonymi jarzmem, do którego przymocowano struny zaczepione na pudle rezonansowym, to instrument używany przez Greków (odmianą kitary była lira). Rzymianie nazwali kitarę "cithara". Była ona bardzo popularna za czasów cesarstwa rzymskiego. Przekształciła się wówczas w gruszkowate pudło rezonansowe z długim gryfem, o pięciu, sześciu strunach. Po upadku Imperium w V w. pojawiły się nowe odmiany cithary na skutek zetknięcia z kulturami ludów północnych (np. cister, psalterium, tanbura, liuto, mandora, theorbe, chittarone, colascione, orpheoreon i różne odmiany harf). W VII i VIII w. w Hiszpanii była używana chrotta, o wyglądzie przypominającym kitarę, a później guitarra morisca, o szerokiej szyjce i wybrzuszonym, owalnym pudle z licznymi otworami w płycie.
Arabowie, którzy przybyli na kontynent europejski, przywieźli ze sobą rebec, instrument smyczkowy o owalnym pudle w kształcie gruszki, oraz wschodnią lutnię.
W XIII w. rebec przyjął się w Hiszpanii całkowicie. Później zaczęto grać na nim bez smyczka, zmieniła się też jego nazwa i wygląd i jako mandola rozpowszechnił się wśród narodu hiszpańskiego. Przez następne 300 lat mandola zyskała boczne ścianki pudła rezonansowego oraz wcięcie ósemkowe. W ten sposób powstał instrument będący bezpośrednią poprzedniczką gitary - vihuela (de mano - w odróżnieniu od wypartych de peńola i de arco). Potem nazwę zmieniono na guitarra espagnola. W XI w. na terenie Włoch pojawiła się z kolei guitarra latina o charakterystycznym kształcie, wywodząca się z rzymskiej cithary. W średniowieczu gitara była instrumentem używanym przez ogół społeczeństwa, podczas gdy organy były wykorzystywane w muzyce kościelnej, zaś lutnia na dworach. Z historii instrumentu wynika, że sytuacja uległa zmianie dopiero w XVIII w., gdy zastosowano w gitarze pojedyncze struny, co ułatwiało strojenie. Dzięki temu wynalazkowi, a także za sprawą wąskiego gryfu, opanowanie techniki gry było możliwe w krótszym czasie. Lutnia zaczęła więc tracić na popularności. Na początku XIX w. ustaliła się ostatecznie liczba strun poprzez dodanie szóstej struny - E. Po bardzo długim okresie rozwoju powstał więc ostatecznie instrument nowoczesny, o dużych walorach brzmieniowych i możliwościach techniczno-wykonawczych. Fakt ten sprawił, że minione stulecie wydało wielu znakomitych gitarzystów. Byli wśród nich m.in. Mauro Giuliani, Antonio Diabelli, Johan Kaspar Mertz, Dionisio Aguado, Fernando Sor, Ferdynand Carulli, Matteo Carcassi, Napoleon Coste, Feliks Horecki i Marek Sokołowski. Okres ten nazywamy jest "złotym wiekiem gitary".
W drugiej połowie XIX w. znaczenie gitary zmalało, większe uznanie zdobyła bowiem muzyka fortepianowa i orkiestrowa.
Zapomniano również o wartościowej literaturze gitarowej. Dopiero następne stulecie i twórcy tego czasu przywrócili temu instrumentowi należne miejsce w kulturze.
Znaczenie gitary jako instrumentu zasługującego na uznanie kompozytorów, wykonawców i słuchaczy, wzrosło w XX w. dzięki licznym koncertom wirtuozów, wywodzących się najczęściej z Hiszpanii. Gitarę najchętniej wykorzystywali tzw. gitanos, czyli muzycy ludowi pochodzenia cygańskiego uprawiający muzykę flamenco, oraz zawodowi, wybitni gitarzyści, którzy występowali na estradach wielu miast europejskich, rozbudzając w ten sposób zainteresowanie grą na tym instrumencie.
Francisco Tárrega (1852-1909) był reformatorem sposobu gry na gitarze.
Stosował początkowo grę paznokciową, później przyjął technikę opuszkową. Uczniowie Tárregi rozpowszechnili jego sposób gry i stali się wykonawcami współczesnej generacji wirtuozów gitary klasycznej.
Osiągnięcia Tárregi to użycie podnóżka, ustalenie postawy grającego i układu obydwu rąk, szczególnie prawej i palcowania lewej. Jego zasługą jest również popularyzacja muzyki gitarowej na początku XX w. dzięki własnym, oryginalnym utworom i dokonanym transkrypcjom wielkich mistrzów. Drobne utwory pedagogiczne Tárrega pisał z myślą o swoich uczniach w zależności od poziomu ich umiejętności technicznych.
Andrés Torres Segovia (1893-1987) rozpowszechnił grę na gitarze klasycznej niemal na całym świecie.
Wprowadził ją jako wybitny wirtuoz na największe estrady i spowodował, że zaczęto ją traktować poważnie, jako równoprawny instrument koncertowy. Segovia był sam dla siebie nauczycielem. Doszedł do podobnych wniosków dotyczących techniki co Tárrega, jednakże pozostał przy grze paznokciowej. Wszędzie, gdzie się pojawiał, rosło zainteresowanie gitarą. Wielu sławnych kompozytorów pisało dla niego utwory, m.in. M. de Falla, A. Casella, M. Castelnuovo-Tedesco, H. Villa-Lobos, J. Rodrigo, A. Tansman i A. Russel. Powstały organizacje mające na celu naukę i propagowanie gry na tym instrumencie, a gitarę wprowadzono jako pełnoprawny instrument do szkół muzycznych i uczelni w wielu krajach. Segovia nigdy nie wystąpił w Polsce, mimo że grał nawet w Związku Radzieckim.
Inni wielcy mistrzowie gitary klasycznej w XX stuleciu to John Williams (Australia/Anglia), Narciso Yepes (Hiszpania), Julian Bream (Anglia), David Russell (Anglia), Manuel Barrueco (Kuba/USA), Leo Brouwer (Kuba), Ida Presti (Francja), Luise Walker (Austria), Maria Luisa Anido (Argentyna), Wolfgang Lendle (Niemcy), Sergio i Odair Assad (Brazylia), Sergio i Eduardo Abreu (Brazylia), Oscar Ghiglia Włochy), Abel Carlevaro, Alvaro Pierri, Alirio Diaz i wielu innych.
W XX w. gitara stała się instrumentem niezwykle popularnym. Jej szczególną cechą są dosyć duże możliwości techniczno-wykonawcze przy stosunkowo małych wymiarach i łatwym transporcie. Uniwersalność gitary powoduje, że wykorzystuje się ją w przeróżny sposób, jest to bowiem instrument strunowy przystosowany zarówno do grania akordów, jak i melodii.
Na wszystkich kontynentach można usłyszeć niezwykłe różnorodne w stylu i formie utwory gitarowe, począwszy od ludowych melodii granych na instrumentach wytwarzanych domowym sposobem, aż do wyrafinowanych kompozycji wykorzystujących szerokie możliwości, jakie daje gitara lutnicza.
W ciągu 150 lat gitara uległa zdecydowanej przemianie - od małego, niezbyt głośnego instrumentu salonowego do instrumentu mającego szerokie możliwości kolorystyczne i dynamiczne.
Miejscem narodzin współczesnej gitary klasycznej była Hiszpania - tam właśnie Antonio de Torres zaprojektował instrument o większym niż stosowane dotychczas pudle rezonansowym, wynalazł też belkowanie w kształcie wachlarza, co korzystnie wpłynęło na siłę i jakość brzmienia. Była to konstrukcja przełomowa - Torres wypracował najbardziej typowy model, który był z sukcesem powielany przez następne pokolenia lutników.
Oryginalny tekst znajduję sie w [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
zbuk
Zbanowany
Dołączył: 25 Lip 2006
Posty: 767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 5/5 Skąd: z własnego grobu.
|
Wysłany: Nie 9:33, 20 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
wszystko fajnie, tylko nie wiem, komu się będzie chciało tyle czytać..
mnie na pewno nie, wole żyć w nieświadomości
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
system of a down
Gitarzysta
Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 297
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: rzeszów Płeć:
|
Wysłany: Czw 23:49, 27 Paź 2011 Temat postu: |
|
|
z kąd to kopiowałeś ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Warsztatownia Artystyczna
Nowy Użytkownik
Dołączył: 09 Maj 2012
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań Płeć:
|
Wysłany: Śro 10:42, 09 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
no własnie grał zatem ktoś tutaj utwory F.Tarregi?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Domis75
Gitarzysta
Dołączył: 09 Lip 2012
Posty: 115
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: Śro 20:52, 11 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych] to moja prawdziwa pasja Yamaha C 30 - cudo.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Norbert123
Użytkownik
Dołączył: 26 Lip 2012
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: Pią 13:23, 27 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
Według mnie gitara klasyczna wyróżnia się tym przede wszystkim że jest tania.Na gitarze klasycznej nie gra się kostką.Dlatego że odległość od strun jest w sam raz na palce.Kostka jest na gitary akustyczne i elektryczne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Krokodyl12
Szarpidrut
Dołączył: 23 Paź 2012
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 21:07, 05 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
A jaki [link widoczny dla zalogowanych] z klasykami w Warszawie polecacie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Avatarus
Gitarzysta
Dołączył: 10 Wrz 2013
Posty: 190
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: Śro 16:42, 11 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Jeżeli lubi grać kostką to dlaczego nie miałby nią grać, to zależy od człowieka a tak poza tym każda [link widoczny dla zalogowanych] jest inna.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|